Domestica – CERD

Domestica na trpezama naših građana

Zdrava hrana na kućnom pragu

Željeli biste da na kućni prag dobijate lokalno uzgojenu i zdravstveno bezbjednu hranu i tradicionalne domaće proizvode!? Centar za ekonomski i ruralni razvoj iz Banjaluke vam upravo to nudi kroz svoj brend Domestica. Od ovog mjeseca na trpeze brojnih građana isporučili smo svježe i zdravo povrće, koje smo uzgojili kod lokalnih proizvođača po principima organske proizvodnje, što znači bez bilo kakve upotrebe hemijskih zaštitnih sredstava i nedozvoljenih đubriva.

U „zimskoj“ Domestica korpici našlo se nekoliko povrtnih kultura koje su karakteristične za ovo doba godine: salata, mladi crveni luk, mladi bijeli luk, špinat, blitva i rotkvica.

Riječ je o povrću uzgojenom u plastenicima, koje je CERD dodjelio grupi od 10 žena sa područja opštine Laktaši.

Raznovrsnost ponude

Sam koncept je zamišljen tako da se korpice zdrave hrane dostavljaju direktno kupcima, odnosno potrošačima u velikim gradskim centrima, prije svega u Banjaluci.

Generalno, tehnologija proizvodnje koja će se pratiti biće usklađena sa principima organske proizvodnje, jer nam je cilj da na kraju dobijemo proizvod koji odgovara svim elementima i standardima kvaliteta organske proizvodnje. Potrebno je naglasiti kako se tehnologija stalno unapređuje kroz proizvodne cikluse, na način da se pored zadatih organskih principa u proizvodnji započinju primjenjivati i elementi permakulture i drugih savremenih pristupa, koji imaju za cilj očuvanje okoline.

Sve vrijeme proizvodnju prati stručni konsultant iz oblasti povrtlarske proizvodnje koji istovremeno dobro poznaje i samu tehnologiju organske proizvodnje povrća.

Ono što Domestica koncept čini drugačijim od sličnih modela je to da Domestica tim, pored stručnjaka iz CERD-a, čine i sve žene proizvođači. Ovakav pristup podrazumijeva da se svi planovi i odluke donose zajednički, na način da proizvođači jednako utiču na oblikovanje koncepta, te ga svojim prijedlozima unapređuju. Primjer za to je planiranje proizvodnje, gdje se zajednički formira lista i struktura kultura koje će se gajiti. Zajednički se osmišljavaju najefikasniji modeli distribucije proizvoda, žene proizvođači učestvuju u formiranju cijene, promociji koncepta i slično. Ovakav pristup doprinosi sigurnijem uspjehu poslovnog poduhvata, jer su svi akteri aktivnosti maksimalno uključeni u sve procese i aktivnosti, čime se obezbjeđuje sagledavanje svih izazova sa više različitih aspekata. Rješenja koja proizilaze iz ovakvog pristupa raznovrsna su i efikasna.

Zašto smo drugačiji?

Samo učešće u brendu Domestica nas izdvaja od mnoštva drugih proizvođača.  Za razliku od ostalih, Domestica pokušava popularisati organski način proizvodnje tako da njen primarni cilj nije kvantitet već vrhunski kvalitet hrane koju nudi svojim kupcima. Domestica predstavlja revoluciju koja se odavno pokrenula u naprednijim zemljama, a sada je došao red na nas da učinimo isto.

Nakon povrća koje trenutno imamo u ponudi –  zelena salata, rotkvica, blitva, špinat, i mladi bijeli i crveni luk, pristupiće se pripremama za zasnivanje ljetnje proizvodnje, koja će biti mnogo raznovrsnija, intenzivnija i po obimu veća. Formiraće se nekoliko veličina korpi, jer ljetnja proizvodnja obilovaće različitim povrćem, voćem i drugim proizvodima koje ćemo sa ljubavlju proizvoditi za naše kupce.

U planu je da se, između ostalih, gaje paradajz i paprika, krastavac, tikvice, mrkva, krompir, luk i druge kulture. U ovom ciklusu proizvodnje značajan dio će se organizovati i na otvorenim površinama, dok će nekoliko proizvođača čak i proširiti proizvodnju u plastenicima.

Kako do naših korpica?

Domestica korpice se mogu naručiti na nekoliko načina. Najefikasniji način je narudžba posredstvom Domestica facebook stranice. Pored toga, moguće je izvršiti narudžbu putem telefona ili lično u prostorijama CERD-a. Potrebno je naglasiti kako je naručivanje Domestica korpica direktno povezano sa raspoloživim količinama povrća. Naime, kako je posmatrani koncept tek u prvim, razvojnim fazama, broj korpica je ograničen. Potencijalni kupci će uvijek biti unaprijed obaviješteni o raspoloživim korpicama, kako se ne bi doveli u situaciju da ostanu bez svoje korpice. Naravno, za sve one koji se nešto kasnije priključe inicijativi, vodiće se posebna evidencija kako bismo im se prvima obratili kada Domestica korpice opet započnu svoj put od njive do trpeze. Jedno je sigurno, Domestica raste, a sa njom i proizvodnja i broj ljudi koji podržavaju ovaj brend.

Šta je Domestica?

Domestica je inovativni poslovni model otjelovljen u vidu  brenda – Domestica koji u budućnosti otvara put za ozbiljnu revitalizaciju sektora poljoprivrede u RS/BiH. Domstica je brend, a koji je Centar za ekonomski i ruralni razvoj iz Banjaluke u saradnji sa holandskim ekspertima pokrenuo početkom 2016. godine. Prve aktivnosti Domestice, početkom 2016. godine, podrazumijevale su plasman voća u saradnji sa Voćarskom zadrugom „Dubičko Potkozarje“. Kupci su tada pod okriljem ovog brenda mogli kupiti prvu integralno certifikovanu jabuku u partnerskim marketima, a novost je da sada ovaj koncept obuhvata i povrće. U tu svrhu Centar za ekonomski i ruralni razvoj je okupio grupu od 10 žena iz ruralnih područja kojima je dodjelio 10 plastenika za proizvodnju povrća.

Ko smo mi?

CERD je nevladina organizacija koja podstiče održivi razvoj i unapređenje kvaliteta života u ruralnim sredinama na osnovu saradnje i partnerstva i kroz aktivnosti koje razvijaju poljoprivredu i druge vidove ruralne ekonomije, izgrađuju društvene odnose i obezbjeđuju neophodne usluge seoskom stanovništvu uz očuvanje životne sredine, prirodnih resursa i kulturno-istorijskog nasljeđa ruralne Bosne i Hercegovine.

CERD je do sada kroz brojne projekte podržao više od 5.000 korisnika u preko 30 opština u Republici Srpskoj i BiH.

Fokusirani smo na svoga krajnjeg korisnika, koji živi od svog rada i koji želi da stvori vrijednost koja će se prenijeti i na buduće generacije. Stoga je CERD svoje sjedište izgradio u ruralnoj sredini, gdje smo renovirali jednu staru i napuštenu školu i pretvorili je u moderan edukativni ruralni centar. U svoj ruralnom centru CERD radi zajedno i sa drugim organizacijama koje djeluju u ruralnim sredinama i koje pomažu razvoj sela. Na taj način, stvara se mreža različitih sudionika i stvara se sinergija među njima, a sve u cilju efikasnijeg iskorištavanja resursa i postizanja boljih rezultata, prenosa dobrih iskustava i praksi iz Evropske unije i podrške u dostizanju standarda koji su aktuelni u EU.

Sve što radimo, usmjereno je ka ruralnom stanovništvu i ka revitalizaciji života na selu. Naš je moto „RURALNO JE IN!“ kojim poručujemo da sela imaju mnogo potencijala koje treba da iskoristimo.